The Secret of My Life........



Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku & matiku hanyalah kerana ALLAH Taala..

Secret of my life which will be revealed here & everyone will know who i am and what i think about them............

Monday, June 17, 2013

Jangan Cintakan Manusia Melebihi Cinta Kpd Yg Maha Pencipta...

Bila putus cinta, tak jadi kahwin, putus di tengah jalan..
Kita biasa dengar ungkapan ni. "Dah takde jodoh..." 
Tapi saya nampak ianya lebih dari itu. 
Ada banyak punca, antaranya: 
Ianya adalah pengajaran dari Tuhan. 
Orang bercinta atau orang yang tengah sayang menyayangi, timbul sampai ke satu tahap mereka rasa, atau salah seorang dari mereka rasa,

"Dialah segala-galanya bagi aku." 
"Aku hanya sayang dia seorang." 
"Cinta aku hanya untuk dia." 
"Rinduku milik dia." 
"Ah, hanya dia." 
"Hatiku milikmu." 
"Dialah satu, tiada dua." 
"Hanyalah satu yang bertakhta di hatiku." 
"Kalau aku ada kambing seekor, aku hanya akan berikan padamu." dan bermacam lagilah.

Bila sampai ke tahap ini, maka mereka yang terlibat sebenarnya telah buat kesilapan yang besar iaitu  MELEBIHKAN seseorang dari YANG LEBIH PATUT DILEBIHKAN.

Dgn kata lain, melebihkan cinta seseorang melebihi cinta kepada Tuhan. 
Pada Tuhan tak pernah² diluahkan rasa sayang dan kasih sebegitu dahsyat. 
Tapi, pada manusia yang tak beri manfaat apa-apa, dia beri segalanya. Beri hatinya. 
Lalu, Allah STOPKAN perhubungan tu. 
Maka terputuslah di tengah jalan. 
Tak kiralah putus sebab apa pun. 
Sebab orang ketiga, sebab salah faham, sebab gaduh, sebab mak bapak tak berkenan, sebab keluarga, sebab harta, sebab sikap, sebab tak sefahaman, sebab nafsu tak dapat kontrol, sebab cempedak jadi nangka, sebab berebut murtabak dan macam2 sebab lagi. 
Itu cumalah asbab. Sedang yang mengawal hati, menentu jodoh, menjadikan hubungan itu smooth atau celaru, semua di tangan Allah. 

After hubungan tak kesampaian, sekarang siapa yang kau tuju? Allah juga jadi tempat yang dituju. 
Allah juga jadi tempat mengadu. Lalu terpacullah dari bibir, Tertaiplah pada statusmu, blogmu, nukilanmu, "Cukuplah Allah bagiku.
" Selama ini kita cabar Allah dengan melebihkan manusia dari Dia.
 Lalu Dia seru sahaja mengikut iradat-Nya,
"Kun Fa Yakun." Putuslah. Berakhirlah. "Kembali sujud pada-KU!" 

Sekarang setelah dah tiada jodoh, Siapa yang kau lebih perlukan?
Barulah tersedar, "Aku perlukan Allah. Aku sayang Allah." 
Akhir kata, jangan cabar Allah. Dengan atau tanpa sengaja.

Tuesday, June 4, 2013

Bahagia Pasti Datang...

"Don't beg for anyone to stay in ur life, if they want to be a part of ur life..they will stay"..

Cinta itu aneh. Sukar untuk ditafsirkan. Datangnya bukan dari paksaan, perginya pula tanpa kerelaan. Cinta itu penuh mesra dengan kasih sayang. Ianya perlu dibelai dengan kelembutan bagi menyerikan lagi keindahannya. Kekasaran boleh mencipta sebuah perpisahan.

Orang yang selalu ‘tenang’ dan rasa BAHAGIA dalam hidup bukanlah kerana mereka tidak pernah berdepan dgn kegagalan, kekecewaan, kesedihan atau tidak pernah jatuh. Malah,bukan juga kerana mereka selalu bertuah,bernasib baik atau tiada stress. 
TETAPI mereka adalah orang2 yang melatih Hati untuk belajar menerima baik/buruk seadanya, menikmati pahit manis hidupnya dan selalu berusaha mencari dan mengejar rasa BAHAGIA tiap masa.

»Bagi mereka,Kebahagiaan tidak semestinya dimiliki tapi perlu dirasai.

Pastinya Hati yg Bahagia itu selalu meyakini tiap2 yg berlaku kerana kasih sayangNYA itu selalu melebihi dan tiada bertepi! (^ ~^)/’ 
Jadi, jgn bsedih tlalu lama, kejar bahagia anda!”

Jangan terlalu bersedih atas perkara yang telah berlaku kerana di hadapan sana masih ada kepayahan dan dugaan yang lebih mencabar. Kamu tidak akan mampu menghadapi sesuatu jika hanya menangis sepanjang waktu. Ingatlah, kesedihan umpama hujan, selebat manapun tetap akan berhenti juga. Tidak selamanya kamu dalam derita, akan menjelma juga sinar bahagia...




Jodoh Itu Rahsia Allah



Sekuat mana kita setia...
Sehebat mana kita merancang ..
Sejauh mana kita menunggu ..
Sejujur mana kita menerima ..

Sekeras mana kita bersabar ..
Jika ALLAH tidak menulis jodoh kita bersama ..
Kita tetap TIDAK akan bersama….





Jodoh itu rahsia Allah...x siapa tw bila? dgn siapa? & bagaimana? ....
Hanya mampu berdoa agar ditemukan jodoh yg baik & bertakwa..
Oleh itu jika mahu jodoh yang baik...usahakan diri untuk jd baik agar layak untuk berdampingan dgn jodoh yg diimpikan...
Bercinta bertahun belum tentu dia jodoh kita...kenapa? kerana jodoh itu rahsia Allah...
Hidup ini juga penuh dengan teka-teki...soal jodoh menjadi amat penting setelah usia menginjak dewasa ini....
Tetapi kita kena belajar redha dgn ketentuan Tuhan...
Tak semua yg diimpikan akan menjadi kenyataan...
Perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan...


mungkinkan terputus di tengah jalan
mungkinkan terlerai tanpa ikatan
mungkin kitakan berbeza haluan
berakhirnya cerita percintaan...
usah ragu dengan takdir

segalanya ketentuan tuhan....
OLEH ITU BERDOALAH AGAR CINTA YANG DIBINA BERAKHIR DENGAN SEBUAH IKATAN PERKAHWINAN...AMINN


Friday, May 31, 2013

Bingkisan hatiku....

Setiap orang mengimpikan sebuah kehidupan yang bahagia....begitu juga aku....aku inginkan sebuah kehidupan yg simple & tenang...aku inginkan semua yg serba sederhana....aku inginkan seorang suami yg menyayangi aku sepenuhnya ...x perlu kaya...x perlu kacak & x perlu sempurna..ckupla mmpu menyara keluarga...sedap mata memandang & mampu membimbing keluarga ke jalan yg di redhai Allah...jodoh itu mmg misteri...sekuat mne ak menginginkan seseorg itu...kalau tuhan ttpkn dye bkn jodohku..dye x kn prnh mnjdi milikku...ak hnya mmpu berdoa agr bertemu jodoh dgn insan yg ak cintai...tujuan percintaan adalah utk mengenali psgn dgn lebih rapat sebelum menuju alam perkahwinan...ttp kisah cinta x semestinya menjanjikan bahagia...kdg2 cinta putus di tgh jln...bgku keserasian adlah sgt penting...ak hrp pasanganku dpt menerimaku seadanya... aku memang bkn secantik ratu...seseksi model atau sebijak profesor...ak hnya seorg gadis yg berparas sederhana ...cme ak hrp di mata psgnku...ak adlh wanita yg tercantik sekali...sekali ak menyerahkan aty & cintaku....insyaallah..ak x kn berpaling mencari yg lain...sekali cinta selamanya aku cinta...jika ada bnda yg menyakiti aku...ak hnya mmpu menangis dan kpd tuhanlah tmpt ak mengadu...beralah bknlah masalah bgku...ak tw ak bkn yg tercantik oleh itu aku mencuba menjadi teman yg terbaik & menyenangkan aty pasanganku...aku teringin utk berkahwin awal spt teman2ku....semoga jodohku dipermudahkan Allah...

Mimpiku memilikimu
Mimpi memeluk tubuhmu
Mimpiku mencium
Dan mengucap berjuta sayang
Mimpi memanggil namamu
Mimpiku janganlah pergi
Mimpiku temani aku harungi kehidupan

CINTA ITU HADIRNYA TANPA PAKSAAN DAN PERGINYA JUGA TANPA
KERELAAN.....

Thursday, January 17, 2013

Mungkin Dia Memang Bukan Untukku

    Ak tw ak selalu emotional bila berkaitan dgn bab hati & perasaan ..maybe sbb ak ank mnja or sbb aty n jiwa ak trlalu halus n rapuh...kdg2 owg anggap bnda 2 remeh tp sbnrnya ia merupakan sebuah tamparan besar bg ak.....ak x mnx sume nihh jd kt ak...tp ak tw Allah pasti ada takdir yg lebih indah untuk ak..cme tolonglah kwn2 sume jgn igtkn ak psl hal 2 lg...stp kali berckp ttg dia..ttg mse laluku ia umpama membuka satu persatu luka di aty nih...ak tw npe dye tinggalkan ak..ak tw ak mmg x ckup baik utk dye...ak sptutnyer cerminkan diri ak dlu sblom mengimpikan utk berdampingan dgn lelaki sebaik dye...ak mencuba melupakan sume nyer walaupon sgt pyh..ak try utk senyum n nmpk happy dpn sume owg sbb ak tw kesedihan x kn dpt kembalikan kebahagiaan yg tlh hilang..he's my 1st bf..of coz byk kesilapan yg ak wat...i hv no experience...tp ak x pernah menyesal kenal dye...dye adlah perkara terindah yg pnh jd dlm hdup ak..ak x pnh mmpu utk benci dye...ak cme hrp sgt2 kwn2 bg ak semangat utk mle kn hdup baru bkn cuba bukak kembali luka di aty ak....yeahh i admit that smpy saat ini ak msih sygkn dye..msih rindukan dye...ak pencinta yg setia..hnya masa mmpu menghapus rasa cintaku kpd dye....nmpk pathetic gler ...mencintai owg yg lgsung x mencintai ak...erm ntah laaaaa..sedih sgt ary nih...hanya iman di dada yg membuatku selalu tabah menjalani...sbb ak yakin Allah ada takdir yg lebih baik utk ak....ak cme mmpu berdoa smoga ak beroleh kebahagiaan yg ak hrpkn sbb dye mmg x kn pernah mnjd milik ak lg...tp x pela asal dye bhgia dgn hdup dye da ckup buat ak ase bhgia jgk..:)



Walau aku senyum bukan berarti 

Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini 
Di jiwa ini hampa 

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku 
Mungkin akan ada cerita cinta 
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina 

Tuhan berikanlah aku cinta 
Untuk temaniku dalam sepi 
Tangkap aku dalam terang-Mu 
Biarkanlah aku punya cinta 

Tuhan berikanlah aku cinta 
Aku juga berhak bahagia 
Berikan restu dan halal-Mu 
Tuhan beri aku cinta 


Friday, January 11, 2013

Menunggu Hadirnya Sang Adam Buat Anies

                  hye2... yeahhh...lme da x menulis kt blog nihh...bz sgt dehh...kli nih tergerak aty nak menulis bnda yg slme nih ak pendam...da lme bnda nih jd...maybe luka 2 da beransur-ansur hilang so sje nk wt reflection sket...hoho...yupp perpisahan itu mmg menyakitkan...putus cinta beb mmg la skit..lg2 1ST TYME...tp kn x smpy sebulan da x igt sgt da dye....maybe sbb tyme couple pon x cinta dye sgt kott n dye pon x slalu ada kott...so ble dye de ke x de x terkesan pon...maybe laaaaa....sesekali tringat 2 besela....ermm nihh mukadimah jaaaa....so da single sje g try market...haha...laku gak ea ak nihh...mcm2 jenis lelaki dtg nk berkenalan....de yg baik...de yg ayat kalah kasanova & x kurg gak yg menyakitkan aty...tp 2 bknlah persoalan pokok....persoalannya dlm byk2 lelaki 2 de x yg ikhlas? de x yg tulus? de x yg betul2 suka kt ak? x mw la jd bhn eksperimen dlm percintaan lagi...huhu...sakit weyyy...spruh maty tawuuuuu....tp mcm besela dri dlu smpy skunk laki suka kwn dgn ak sbb ak ske brckp...so bosan2 depa cri ak...x bosan x cri laaa....tp lw ak bosan x de 1 pon dr sume laki 2 yg ak ley cri sbb laki kn mls nk melayan hal remeh2 nihh....da bese sgt mainkan role sbg kawan pompuan yg baik....sokayy ak ikhlas kwn dgn kowg sume....smbil2 2 dpt gak ak blja personaliti kowg....sonok2...tmbh2 pnglaman...hoho....nk termakan dgn ayt2 manis 2...ermm idakk lerr...da bese dgr....tp still wt ak tersenyum gak la,...ak tw la 2 perangkap x kn mw terjerat lg dehh...pnh gak terpikir mls nk bercinta lg...frust la katakan...mcm dlm lagu nih...so skunk ak kwn je dgn sume owg smbil menunggu my prince charming yg betul syg ak n bkn dtg nk main2 kan aty n perasaan ak jew...huhu

Tak ingin lagi rasanya ku bercinta
Setelah ku rasa perih

Kegagalan ini membuat ku tak berdaya



Tak dapat lagi rasanya ku tersenyum

Setelah kau tinggal pergi

Biar ku sendiri tanpa hadirmu kini lagi



Tp kn jauh di sudut aty bohongla lw diri ini x rasa sunyi & sepi...so stp kli solat aku akn berdoa semoga suatu hari nanti Allah akan temukan aku dgn seorang lelaki yg sgt menyayangi aku & mmpu membimbing aku ke arah syurga-Nya....aminn...

Bila Cinta Itu Bukan Lagi Milikku...

Sakitkan bila owg yg kita syg da mle berubah & x mcm dulu lg? Well 2 sume lumrah dunia...lumrah kehidupan...ending happily ever after 2 bkn ley pki sgt...da nme nyer pon kisah dongeng? Dulu ak ase pelik npe ble owg break snggup bnuh diri bgai...now ble da kne kat btg hidung sendiri bru la taw sakitnyer cam nak mati!!!!! Menangis siang mlm ak kt tikar sejadah mnx Allah kuatkan hati....ary2 tnye dri sndri npe dye wt cmni....i thought he will be different...prtama kali ak ase yeahhh...i wanna marry diz guy...i love him and all his weaknesses....tp nk wt cmne...suratan takdir telah menentukan kami berpisah jua akhirnya....


Aku tiada percaya
Teganya kau putuskan
Indahnya cinta kita
Yang tak ingin ku akhiri

Kau pergi tinggalkanku
Tak pernahkah kau sadari
Akulah yang kau sakiti
Engkau pergi dengan janjimu yang telah kau ingkari

Oh Tuhan tolonglah aku
Hapuskan rasa cintaku
Akupun ingin bahagia
Walau tak bersama dia

Memang tak ‘kan mudah
Bagiku ‘tuk lupakan segalanya
Aku pergi untuk dia

Semoga ALLAH memberikan jodoh yg lebih baik buatku...tiada dendam di hatiku ini..kerna sesungguhnya cintaku pdnya suci...smpy ak x mmpu utk membenci dirinya...semoga dia berbahagia.....sy syg awk slmnyer......

p/s: post nih da lme wat tp baru berani nk post ary nihh...haha